Squash57

Squash 57 of Racquetball , Is ideaal voor beginners, 50+’ers, scholieren of voor spelers die een keer iets anders willen proberen. Een grotere (57mm), meer stuiterende, bal en andere rackets zorgen voor langere rally’s en zorent ervoor dat het niveauverschil kleiner wordt.

Wil je het een keer proberen? Dat kan! Tijdelijk kan je gratis rackets en ballen lenen in het racketcáfe en kijk onderstaand youtube filmpje om een betere indruk te krijgen.

Squash 57 of Racquetball , Is ideaal voor beginners, 50+’ers, scholieren of voor spelers die een keer iets anders willen proberen. Een grotere (57mm), meer stuiterende, bal en andere rackets zorgen voor langere rally’s en zorent ervoor dat het niveauverschil kleiner wordt.

Wil je het een keer proberen? Dat kan! Tijdelijk kan je gratis rackets en ballen lenen in het racketcáfe en kijk onderstaand youtube filmpje om een betere indruk te krijgen.

Regels van Squash 57

Beheers de basisregels van Squash 57 hieronder. Op zoek naar de volledige regels? Download de regels voor enkel- en dubbel (PDF).
Squash 57 uitrusting

Squash 57 wordt gespeeld tussen twee spelers op een squashbaan met elk een standaardracket en een door England Squash goedgekeurde bal.

Puntentelling

Wedstrijden zijn het beste van 3 of 5 spellen, naar keuze van de wedstrijdorganisator. Elk spel wijst een rallyscore naar 11 (PAR 11). Als de score in een spel gelijk is op 10-10, moet een speler met 2 duidelijke punten winnen.

Hoe punten te winnen

Punten kunnen door elke speler worden gescoord. Wanneer een speler nalaat te dienen of om een goed rendement te behalen, in overeenstemming met de regels, wint de tegenstander het punt. Wanneer de ontvanger een punt wint, worden ze de server en voegen ze een punt toe aan hun score.

De service

(a) Het recht om te serveren wordt bepaald door de spin van een racket of munt. Daarna blijft de server serveren totdat ze het punt verliezen; de tegenstander wordt dan de server.

(b) Aan het begin van elk spel en elke hand heeft de server de keuze om te serveren vanuit beide serviceboxen en zal daarna wisselen zolang ze punten scoren en de server blijven.

c) De bal moet, voordat hij wordt geslagen, op de grond vallen of op de vloer worden gegooid zonder de muur te raken; het moet direct op de voormuur tussen het middelste en onderste rode lijn worden geserveerd, zodat het bij terugkomst op de grond valt in het vak naast dat van de severder.

(d) Een service is fout:
(i) Als op het moment dat de bal wordt geslagen, de server er niet in slaagt om ten minste één voet in contact te hebben met de vloer in de servicebox en geen enkel deel van die voet de lijn rond de servicebox raakt (een voetfout genoemd).
(ii) Als de bal de achterwand raakt voordat hij de vloer raakt. Het kan de zijwand raken voordat het de vloer raakt. Een bal die tegelijkertijd de achterwand en de vloer raakt, is een goede service.
(iii) Als de bal voor het eerst de grond raakt op of buiten de korte of halve baanlijnen die het achterste kwart van de baan begrenzen zoals vereist in Regel 4 ©.
(iv) Als het niet op de vloer stuitert voordat het wordt geserveerd

Het spel

Nadat een goede service is geleverd, geven de spelers de bal afwisselend terug totdat de een of de ander niet goed terugkomt, of de bal anders ophoudt te spelen, in overeenstemming met de regels.

NB: Als een deel van de bal de buitenlijnen of de tin raakt, wordt de bal als uit beschouwd. Evenzo, als de bal stuitert op de korte lijn van een service, wordt de serve als een fout beschouwd.

Een goede service return

Een return is goed als de bal, voordat deze twee keer op de vloer is gestuiterd, door de ontvangende speler op de voorwand boven de tin wordt teruggebracht, zonder de vloer of een deel van het lichaam of de kleding van de speler aan te raken, op voorwaarde dat de bal niet tweemaal stuitert of uit te slaan

Let

Een Let is een onbesliste slag, en de service of rally waarvoor een Let is toegestaan, zal niet tellen en de Server zal opnieuw serveren vanuit dezelfde box. Een Let zal een eerdere eerste fout die niet door de ontvanger is genomen niet annuleren.

(a) Een let kan worden toegestaan:
(i) Als de tegenstander door de positie van de aanvaller niet kan voorkomen dat hij door de bal wordt aangeraakt voordat de terugkeer wordt gemaakt.
(ii) Als de bal in het spel een artikel raakt dat in de baan ligt.
(iii) Als de aanvaller de bal niet raakt vanwege een redelijke angst om de tegenstander te verwonden.
(iv) Als de meedespeler tijdens het spelen van de bal de tegenstander raakt.
(v) Als de scheidsrechter wordt gevraagd om in beroep te gaan en dit niet kan doen.
(vi) Als een speler het racket laat vallen, de tegenstander roept of op een andere manier afleidt, en de scheidsrechter van mening is dat een dergelijke gebeurtenis de tegenstander de slag heeft doen verliezen.

(b) Een Let is toegestaan:
(i) Als de ontvanger niet gereed is en niet probeert de service te nemen.
(ii) Als de bal breekt tijdens het spelen.
(iii) Als een anderszins goede return is gemaakt, maar de bal de baan verlaat bij zijn eerste stuitering.

Hoe slagen (punten) kunnen worden gewonnen

Een speler wint een slag:
a) Als de server een dubbele service fout maakt
b) Als de tegenstander er niet in slaagt de bal goed terug te spelen
c) Als de bal in het spel de tegenstander raakt of iets dat door de tegenstander wordt gedragen of gedragen op weg naar de voormuur

Vrijheid om de bal te spelen

Na het spelen van een bal moet een speler alles in het werk stellen om uit de weg van de tegenstander te komen.

Dat is:
(i) Een speler moet alles in het werk stellen om de tegenstander vrij uitzicht op de bal te geven, zodat deze adequaat kan worden waargenomen met het doel deze te spelen.
(ii) Een speler moet alles in het werk stellen om de tegenstander niet te hinderen of te verdringen in zijn poging om de bal te krijgen of te spelen.
(iii) Een speler moet alles in het werk stellen om de tegenstander, voor zover zijn positie dit toelaat, de vrijheid te geven om de bal direct naar de voormuur of naar beide zijmuren te spelen tot op ongeveer een meter van de voormuur.

Opwarmen

Onmiddellijk voorafgaand aan de start van het spel, zal een periode van maximaal vijf minuten op het veld worden toegestaan met het doel op te warmen.